De dood van de redder

GKv Emmaus 20 november 2016

de bijbel ligt open bij Rechters hoofdstuk 16

amen

1      Jezus en Simson

Zal ik vandaag eens met het slot van de preek beginnen? Ja, amen😉.

Deze preek moet uitlopen op Jezus.

Hij is de redder. Simson maakte een begin met de bevrijding van Gods volk uit de greep van de Filistijnen. Jezus bevrijdt z’n volk totaal en finaal van alle zonden.

Maar zie je de overeenkomsten?

Van Jezus èn van Simson geeft de bijbel eerst een geboortegeschiedenis. Dan een verslag van z’n leven. Om te eindigen met z’n sterven en de betekenis daarvan.

Als je nauwkeurig kijkt, zie je nog meer.

  1. een wonderlijke geboorte waarbij Jozef en Manoach aan de kant staan
  2. uitgeleverd door hun eigen volk aan de vijand
  3. verraden door Delila dan wel door Judas
  4. Simson èn Jezus sterven met een gebed op de lippen

De nazireeër en de Nazoreeër. Beiden sterven met uitgestrekte armen. Hun begrafenis wordt in de bijbel beschreven.

samson

2      Kracht in zwakheid

Maar voordat ik amen kan zeggen, heb ik met Simson nog wel een appeltje te schillen. Over z’n levensstijl.

  • Nix roken en drinken, breng ik m’n kinderen bij. Simson zuipt en blowt er lustig op los.
  • Deze zuipschuit is ook nog een hoerenloper. Wat-ie als jongen al zei: mooi meisje gezien … ze bevalt me … ik neem haar!
  • Dat lijkt op wat die Amerikaanse president over vrouwen zei – maar in de bijbel … Kan dat er allemaal zomaar bij door?

Die vraag heb ik niet alleen hier. Het hele oude testament lijkt vrij gemakkelijk over de zonden van Gods mensen heen te hobbelen. Noach die bezopen in ’n tent lag. Jakob die z’n vader, z’n broer en z’n oom beduvelde. Jozef die klikspaan halve maan. Abram en Isaak waren niet van hun eerste leugen gebarsten. – En nou dit weer?

Dat lijkt me een goed punt om donderdag bij de bijbelstudie over door te praten. Hebben wij er meer moeite mee dan de Heer zelf? Zijn wij dan te streng voor elkaar?

5_5_081b42b283dc792384bce72c5abe7e9fIk haal aan wat Jochem Douma – jarenlang prof in Kampen in de ethiek, niet bepaald iemand die de kantjes ervan afloopt – hierover schrijft:

We moeten … de aartsvaders beoordelen in het licht van de relatie die God met hen wilde aangaan. Wat ons dan opvalt is de partijdigheid die God daarbij aan de dag legt. Als anderen de aartsvaders en hun nageslacht moeilijkheden in de weg leggen, worden zij en niet de falende aartsvaders zwaar gestraft. […]

[Let erop] dat God  zich aan bepaalde mensen verbonden heeft en aan hen zijn liefde toont. Daarom heeft hij groot geduld met hun gebreken. Anderen schenkt hij die liefde niet, zodat zij door zijn oordelen vaak worden getroffen.

Is het zo ook niet met Simson?

  • Van wie staat er zo vaak in de bijbel, in het oude testament, dat hij door de Geest van God in beslag werd genomen? Als ze dat van je kunnen zeggen …
  • De 20 jaar dat hij Israel leidde – daar heb je geen sterke verhalen over, maar ’t staat er wel, twee keer zelfs!
  • Hij is aan het bidden. Wat later van Saulus verteld wordt als een godswonder – dat kun je van Simson zeggen. Zie, hij is in gebed. Z’n gebed bij Lechi. Z’n sterfgebed in de tempel van Dagon.

Deze zwakke knecht van God leefde toch uit de kracht van Gods Geest in gebed en geloof. In de woorden van Hebreeërs 11. Je ziet God niet en toch leef je voor hem. Vers 32-34: (…)

Driemaal G: geest, gebed, geloof.

Kunnen ze dat ook van mijn leven zeggen?

3      Zelfbeschikking ?

De beide steunpilaren storten in. De tempel van de god van vruchtbaarheid en welvaart wordt kapot gemaakt. Er vallen 3.000 slachtoffers.

0280-new-york-city-skyline-with-twin-towers

Simson en de Twin Towers op nine-eleven.

Misschien is dat wel al te specifiek. Maar Simson komt ook altijd voorbij als ’t gaat over suïcide. Is het toegestaan om een einde aan je eigen leven te maken? Heb je als mens het recht om ‘eruit te stappen’ als je leven voltooid is?

Daar kun je heel wat over zeggen. Over mensen die ‘lijden aan het leven’. Onderschat niet hoe eenzaam vooral oude mensen kunnen worden. Ik ben levensmoe, zei die oude mevrouw.

Maar is dit dan de oplossing? Een sterfcoach die je komt helpen bij je beslissing en bij de daad. Je kunt niet het begin van je leven bepalen. Maar ’t einde ligt wel in je eigen hand.

Simson legt hier – misschien wel voor het eerst – z’n leven in Gods hand. Niks zelfbeschikking. Je bent niet van jezelf. Je leven is van God.

  • Toen hij jong was, maakte hij zich daar niet echt druk om. Ik heb een meisje gezien. Ja Pa, ik weet wel dat ze van ‘die onbesneden Filistijnen’ komt. Maar ze bevalt me.
  • Wie zei dat ook alweer? “Dat ziet er lekker uit. Een lust voor het oog.” O ja, dat zei Eva over de verboden vruchten in het paradijs.
  • Iedereen leeft zo in deze tijd. Lees maar de laatste hoofdstukken van dit bijbelboek. In die tijd … deed iedereen [in Israel] wat in z’n eigen ogen goed was.

Simson bidt om de Geest. Nog eenmaal.

Simson offert zichzelf: Heer mijn God.

Dat heeft weinig met suïcide te maken. Meer met Zondag 1 van de catechismus:

Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van – zeggen wij dan in het nieuwe testament – van mijn trouwe redder Jezus Christus.

4      Simson en Delila

john_baldessari_samson__delila_696

Nee, ik kan nog geen ‘amen’ zeggen.

Het bijbelverhaal van Simson heeft onze taal verrijkt met een paar mooie spreekwoorden. Weet je welke ik bedoel? […]

  1. Onverwacht staat je kamer vol visite. Dan zeggen we: de Filistijnen over je!
  2. Eén vrouw is duizend mannen te erg! zal te maken hebben met Rechters 15 en 16. De held van Israel – met een ezelskaak heb ik er duizend gek[r]aakt – blijkt een oelewapper die verblind wordt door ‘de liefde’.

Exotische-zonsondergang-.jpg

Weet je nog wat Simson betekent? De zon.

Laila is het hebreeuwse woord voor de nacht.

De zon ligt hier in de armen van de nacht.

Hij speelt met het geheim van z’n roeping.

De vraag hoe dat nou precies zit met z’n haar –  zat z’n kracht daar nou echt in? Delila maakte hem weerloos door het af te scheren, staat er. En dat ‘t weer begon te groeien, is een teken van hoop. – die vraag laat ik nu liggen. Kom op donderdag naar de bijbelstudie.

Als je de trouw van God maar ziet in het leven van Simson. Hoe vaak Simson hem ook vergeten is, de Heer vergeet zijn nazireeër niet.

In de woorden van Paulus, 2 Timoteus 2 vers 13: (…)

Dat vind ik echt ontroerend. God is zo goed. Z’n Amazing Grace voor Simson, voor Israel en voor ons, voor mij.

De eer van zijn naam is hier in het geding. Hoor je de duizenden Filistijnen zingen? Halleluja geloofd zij onze god Dagon. -Dagon. Dit gaat niet meer over Simson. Onze god heeft Simson aan ons overgeleverd.

Dan komt de Heer in actie.

Niet om Simson te weken.

Maar voor de eer van zijn naam.

 

5      Mijn Jezus mijn redder

Nu kan ik gaan afronden.

amen

Simson en Jezus.

Wat een verschil tussen die twee.

  1. Simson met z’n kort lontje en losse handjes. Jezus die de andere wang toekeert en zegt: Heb je vijanden lief.
  2. Door z’n stommiteit gevangen genomen of vrijwillig zich gevangen gegeven in de tuin van de pijn.
  3. Simsons ultieme wraakactie ‘voor minstens één van m’n ogen’ versus Jezus wiens dood ons en vele anderen gered heeft. U sterft en laat die troost ons na.

Een sterven dat iets teweeg brengt.

Een opening naar de toekomst.

Een nieuw begin.

Jezus is gestorven en hij leeft.

Laten we daarop maar ‘amen’ zeggen.

Geef een reactie

