De geboorte van de redder

GKv Emmaus 23 oktober 2016

de bijbel ligt open bij Rechters 13

x

 

1      Wie hebben we hier?

–          Wie bent u? Zeg ons uw naam asjeblieft.

Dat is een goeie vraag van a.s. vader Manoach.

Hij stelt ook minder snuggere vragen. Wat moet ons kind doen? En wat moeten wij doen? Ja, dat heeft de engel uitvoerig aan haar uitgelegd. Telt dat niet of zo? Omdat ’t een vrouw is …

Of Manoach nou inderdaad seksistisch is of een beetje perfectionistisch – de Heer is geduldig en geeft hem z’n zin. Hij bevestigt z’n identiteit. Hij herhaalt de goddelijke opdracht.

Dan komt die andere vraag van Manoach:

–          Wie bent u? Hoe heet u?

Deze twee krijgen een geweldig cadeau. Wie zal zeggen hoe lang ze daarop gewacht hebben. Al die jaren. Elke maand weer de teleurstelling. En nu … zwanger!

Dan wil je toch wel weten wie je daarvoor moet bedanken. Naam en adres alstublieft.

–          Waarom vraagt u naar mijn naam? Die is voor u toch te wonderbaarlijk.

Nou willen wij ’t ook wel weten. Wie is die man?

Hij noemt zich ‘wonderbaarlijk’.

jg13_20-21.jpg

En hij doet iets wonderbaarlijks. Al snap je niet precies wat. In de vlam van het brandoffer dat Manoach en z’n vrouw brengen, zien ze die man verdwijnen. Zonder te verbranden. Hij neemt om zo te zeggen hun offer mee de hemel in.

Wie hebben we hier?

Manoach weet ‘t zeker. We hebben God gezien. Dat overleven we nooit. Die man – wonderbaar – dat was God himself.

Z’n vrouw corrigeert hem – nou zeg, doe niet zo spastisch – maar niet op dat ene punt. Het is inderdaad de Heer die hen ’t goede nieuws heeft verteld.

Wie hebben we hier?

  1. een engel van de Heer, lezen we
  2. een godsman, zegt de vrouw – het leek wel een engel van God, indrukwekkend
  3. de engel van de Heer, staat er even later
  4. en als hij ‘t offer voor God aanneemt op zo’n manier … we hebben God gezien!

Schermafdruk 2016-10-20 07.44.56.png

Raadselachtig.

Deze bijzondere afgezant van God kom je vaker tegen. In het oude testament.

  • Kreeg Gideon ook niet zo’n speciale bezoeker? Die nu eens de engel van de Heer en dan weer de Heer zelf genoemd wordt.
  • Kwam Jozua niet zo’n engel tegen vlak voordat ze Jericho gingen veroveren? Hij trok z’n schoenen uit – God is hier!
  • Bijbelkenners denken misschien nog aan andere verhalen. Abraham, Isaak en de engel op de berg Moria. David, Arauna en de engel op dezelfde plek.

Telkens duikt hij op. Een engel die meer is dan een engel. De afgezant van de Heer die God zelf is. Wonderbaarlijk!

Dat kan natuurlijk niet, zeggen de Jehova’s Getuigen. Jehova is de enige. Drie-eenheid is een verzinsel van de kerk.

Maar beste JG, dan wil je ‘t beter weten dan de Here Jezus zelf. Ik en de Vader zijn een. Ik was er al voor Abraham. In het begin was het Woord … en het Woord was God.

Wie hebben we hier?

Kijk maar goed naar die engel. Gods lieveling is ’t die eeuwen later als mens op aarde komt. Het Woord is mens geworden …

2      Wat krijgen we nou?

Wat gebeurt hier nou precies? De zoon van God neemt het offer van Manoach en z’n vrouw aan. Hij neemt ’t mee de hemel in. Nou en?

Let erop dat dit een brandoffer is.

Daar vroeg de engel om.

–          Nee dankjewel, een maaltijd hoef ik niet. Doe maar een brandoffer.

Ken je de verschillen tussen de offers? Het bijbelboek Leviticus kan ons daarbij helpen.

Een brandoffer wordt in z’n geheel verbrand op het altaar. Een hele koe zeg maar, of schaap, inclusief de kop, de poten en de ingewanden. Dat laatste gebeurde niet altijd.

Een brandoffer is symbool voor de toewijding van een mens aan God. Ik wil U heel m’n leven wijden. Hoofd en hart en handen. Totaal en radicaal. Neem mijn leven laat ’t Heer

lamb.jpg

Waarom vraagt de engel om een brandoffer?

Ik verbind dat aan wat hij gezegd had over dat bijzondere kind dat geboren zal worden. Hij mag z’n haar niet afknippen. Hij mag geen alcohol gebruiken. Ook z’n moeder mag niet drinken tijdens de zwangerschap.

Daarbij staat het woord nazireeër. In de BGT:

… het zal een heel bijzondere jongen zijn, een nazireeër. Hij zal God op een speciale manier dienen, vanaf zijn geboorte tot aan zijn dood.

Manoach en z’n vrouw hebben het woord van de engel direct begrepen. Wij misschien niet.

Numeri 6 geeft ons meer info.

[Numeri 6 vers 1-7]

1_sadhu_2

Er liepen dus in Israel meer langharige types als Simson rond. Nee dank u, voor mij geen wijntje. Ik ben aan de Heer gewijd.

Toch is er verschil.

Deze wetten gaan over iemand die zich een tijd aan de Heer wil wijden. Man of vrouw, dat vind ik wel bijzonder. Maar wel tijdelijk. Dan zegt de wet: dan moet je zusenzo handelen.

Simson is levenslang nazireeër. Van voor z’n geboorte tot aan z’n sterven is hij van God …

  • z’n haar moet blijven groeien – Gods geest moet hem zichtbaar beheersen
  • en dus geen alcohol – die mensen in extase brengt, zegt Paulus zelfs later

Paulus zegt dat tegen de hele gemeente. Drink niet te veel wijn … laat de heilige Geest je van binnen vullen. Wij zijn allemaal nazireeërs. Het brandoffer en het nazireeërschap herinneren het volk van God aan z’n roeping: een heilig volk te zijn. Israel bij de Sinai. De gemeente nu:

Laat je leven een offer zijn dat God graag wil aannemen. Dat betekent: leef als mensen die bij God horen. Want dat is de juiste manier om God te vereren.

En … lukt dat een beetje?

Israel in Rechters 13 bakt er niks van. Ze doen dingen die de Heer slecht vindt. Brandoffer? Ze zijn net zo onvruchtbaar als mevrouw Manoach. De Heer krijgt niks van dit volk.

Vandaar die Filistijnen en de bezetting. Geen 5 maar 40 jaar! Dat is Gods oordeel. Woedend is hij over hun afvalligheid. Hoor wat hij zegt:

[Rechters 10 vers 7-16]

Maar dat was in de tijd van Jefta. Een leider – ‘rechter’ – die eerder leefde. In hoofdstuk 13 lees ik niks over spijt en schuldbelijdenis.

3      En toch en toch en toch …

Rechters 13 is vol van vergeving en genade.

Schermafdruk 2016-10-20 07.45.06.png

Manoach en z’n vrouw krijgen een cadeau. Het wonder van zwangerschap en geboorte. Wie is Manoach? Een perfectionistisch mannetje uit de kleinste stam, Dan.

Zo is de Heer. Onverwacht goed.

Manoach en z’n familie staan model voor Israel. Onvruchtbaar volk. Door eigen schuld van Gods toekomst afgesneden. – Maar nu:

Een kind is ons geboren,

een zoon is ons gegeven

hij zal een begin maken met de bevrijding van Israel uit de greep van de Filistijnen.

Straks gaat het verhaal verder.

  • De geest van de Heer is met Simson. Hij brengt hem in de grensstreek. God wil dat hij oorlog maakt met de vijand.
  • Dat lees je telkens weer. Toen kwam de geest van de Heer in Simson. Tjonge, en dan gebeurt er wat!

Ik vind dat heel bemoedigend.

Wij leven in een donkere wereld. Een wereld die God niet meer nodig heeft. We redden onszelf wel. De politiek. De economie. Zelfbeschikking. Tot en met het zelfbepaalde levenseinde.

De kerk in onze regio is zwak en klein.

Rechters 13 geeft mij hoop.

De Heer komt z’n volk bevrijden. Eén kind nog maar. Als dat kind nazireeër wil zijn. Aanvaard het, neem mijn brandoffer aan. Dan gaat God z’n volk bevrijden uit de greep van de vijand.

Aan hem zal ’t niet liggen.

tumblr_mzvs8e5pnv1t93wqko1_1280

Aan ons mag ’t niet liggen.

Simson – dat bijzondere kind – is meer beroemd geworden door z’n stunts en z’n schandalen dan door z’n geestelijk leiderschap. God wilde door hem de vijand overwinnen. Maar vaak moest hij eerst Simson zelf door zijn geest overwinnen.

Dus kom ik toch weer terug bij die engel.

Simson was sterk, in bepaalde opzichten. Maar o wat zwak was hij in andere dingen. Hij kan de redder niet zijn. Israel is gered door ‘de engel van zijn tegenwoordigheid.’ In zijn liefde en mededogen heeft hij hen zelf verlost, hij tilde hen op en heeft hen gedragen, alle jaren door.

Een kind is ons geboren … hij zal maar niet een begin maken maar de echte bevrijding tot stand brengen.

Christus heeft zichzelf aan God geofferd. Hier ben ik om uw wil te doen.

Met zijn volmaakte offer bedekt hij onze schuld.

4      Zon en schild

 20070926094807.jpg

Simson noemden z’n ouders hem. Zonnetje.

Dat was hij voor hen. Er is licht aan het einde van de tunnel. Een zonnetje in huis.

Later werd het toch weer donker. Probeer je dat in te denken. Zo’n kind. Niet gemakkelijk.

Gelukkig leert de Heer ons verder te kijken. Jezus het licht voor de wereld. Hij brengt ons bij God die voor zijn volk een zon en een schild is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s