Getsemane

GKv Emmaus 9 oktober  2016

de bijbel ligt open bij Jesaja 51 vers 17-23 en Matteus 26 vers 36-46

1      Socrates en de gifbeker

De preek vanmiddag begint met een vraag. Een ernstige vraag.

Hoe ga je om met tegenslag, met lijden en dood?

Ik hoop dat je over die vraag voorlopig niet hoeft na te denken. Maar de ervaring leert – in de familie, in de kerk – dat ’t zomaar wel op je bordje kan liggen.

Je gaat naar de dokter. In de hoop dat hij iets aan je klachten kan doen. Die vervelende pijn. – Maar ’t wordt een slechtnieuwsgesprek. Je mist allerlei bijzonderheden. Maar de boodschap is duidelijk. Geen behandeling meer mogelijk. Je wordt niet beter. Dit wordt alleen maar erger.

Hoe reageer je daarop?

Dat verschilt per mens. En zelfs per dag. Ontkenning. Boosheid. Angst. Berusting. Acceptatie. Ook in het leven van een gelovige moet je daar doorheen.

Of is het voor een christen anders?

Schermafdruk 2016-10-10 08.03.28.png

Misschien ken je het verhaal over Socrates en de gifbeker.

Socrates, de beroemde griekse filosoof. Gestorven in 399 voor Christus.

Z’n ideeën en misschien nog meer de manier waarop hij die aan de man probeerde te brengen, leiden tot z’n doodvonnis. Socrates moet de gifbeker drinken.

Plato beschrijft ’t pakkend. Iedereen is in tranen. Socrates zelf blijft stoïcijns. Hij drinkt de beker rustig leeg. Hij beschrijft precies wat-ie voelt als z’n benen koud en stijf worden. Tot het gif z’n hart bereikt.

“Denk eraan dat we die-en-die nog een haan schuldig zijn.” Famous last words.

Wat een verschil met hoe wij omgaan met ziekte en verdriet.

Je blijft knokken. Voor de kwaliteit van het leven. Zo lang er leven is, is er hoop!

Je gaat er toch niet zomaar bij liggen? Vrijwillig de gifbeker aan je lippen zetten …

Of is het voor een christen anders?

2      “Laat deze beker aan mij voorbijgaan!”

Was Socrates sterker dan Jezus?

Schermafdruk 2016-10-10 08.03.40.png

Jezus is bang en verdrietig. Dodelijk bedroefd, zegt Matteus. Hij klampt zich vast aan z’n vrienden. Hij bidt z’n Vader of ‘deze beker’ alsjeblieft voorbij mag gaan. Dit niet, Vader.

Is Jezus een slappeling?

Hoe kan deze doodsbange man, onze redder zijn?

knvb-bekerDe ene beker is de andere niet. De KNVB-beker is heel wat anders dan de Champions League.

Socrates proefde de veroordeling door z’n politieke tegenstanders. Jezus ook. Plus de pijn van verraad en verwerping. Maar Jezus proefde nog meer. De zonde. Gods oordeel over de zonde. De hel.

Deze beker, noemt hij dat.

Daarin klinkt een hele bijbelse achtergrond mee.24069374champions-league-trophy-jpg

  • De psalmen. In z’n hand houdt de Heer een beker met wijn, schuimend en bitter gekruid …
  • De volkeren zullen uit de beker van mijn toorn drinken. De profeten. Jeremia 25.
  • Jesaja 51 hebben we gelezen. De dreiging: Jeruzalem moest de beker van Gods toorn tot de bodem leegdrinken. Maar ook de belofte: God neemt de beker uit je hand …

Jezus kende die woorden.

En hij begreep dat hij de belofte van Jesaja moest waarmaken.  “Kunnen jullie de beker drinken die ik zal moeten drinken?” vraagt hij in hoofdstuk 20 aan Johannes en Jakobus. De straf die wij mensen verdienen maar die hij zal ondergaan. Een beker vol bitterheid.

Was Socrates sterker dan Jezus?

Is Jezus een slappeling?

3      “Laat ’t gebeuren zoals u het wilt!”

Jezus is een mens. Een mens als jij en ik.

Een mens is niet gemaakt voor pijn en verdriet. Angst voor lijden en dood is normaal.

Jezus is een mens zonder zonde. Die scherper dan wie ook proeft wat in die beker zit.

Jezus is de zoon van God. Wil de Vader zijn lieveling de rug toekeren? Dat niet, Abba, Please, dat nooit!

Maar als u dat wel wilt … Als uw liefde zo groot is dat ik de beker moet leegdrinken …

Indrukwekkend wat hier gebeurt.

image

Het laat me denken aan wat ik lees in Johannes 12.

Ook daar is onze Heer ontwapenend eerlijk.

‘Ik moet nu bijna sterven, ik ben bang. [Doodsbang. – En nu?]

Zal ik bidden: Vader, red mij van de dood?

Nee, want ik ben juist op aarde gekomen om te sterven. Daarom bid ik: Vader, laat aan iedereen uw grote macht zien.’

Zo gebeurt ’t hier in Getsemane.

De Vader die de Zoon een beker reikt,

tot aan de rand gevuld met bitterheid,

die hem benauwt, tot wanhoop drijft.

Het water dat hem aan de lippen staat,

een zee van zonden die hem angstig maakt.

Hij gaat ons voor, hij draagt ons door het lijden heen.

Afschuwelijk om onze Heer zo te zien lijden. Hem zo te horen bidden.

Afschuwelijk, mijn zonde en wat die teweeg brengt.

Lijden en angst en dood. Mijn schuld, mijn grote schuld.

De schaduw van de dood valt in de hof,

waar Jezus worstelt met de wil van God:

de beker gaat hem niet voorbij.

De diepte van zijn lijden, angst en pijn,

is dieper dan ons lijden ooit zal zijn.

Hij gaat ons voor, hij drinkt ons door het lijden heen.

4      Dit is mijn bloed …

Hoe ga je om met tegenslag, met lijden en dood?

Ontkenning. Boosheid. Angst. Berusting. Acceptatie. Het mag er allemaal zijn.

Ik hoop dat je – net als ik – tenslotte tot rust komt bij Christus.

Hij roept je vandaag. Kom naar de tafel. Kom bij mij.

eucharistie_lr%2014

De Zoon die ons het brood, de beker reikt;

ons in zijn liefde en gemeenschap leidt,

gedenken wij in brood en wijn.

Wij drinken door zijn dood het leven in:

een zee van liefde schept een nieuw begin.

Nooit meer alleen, met Jezus één, totdat hij komt.

Al wie dorst, wordt getroost in het brood, de beker wijn.

Neem het brood, proef van de wijn; gedenk dat wij vergeven zijn.

Nee, daarmee worden ziekte, verdriet en rouw niet gemakkelijk.

Een christen hoeft niet, als ooit Socrates, stoïcijns de gifbeker aan de lippen te zetten. Je bent mens.

Een christen mag wel ervaren dat lijden en dood sinds Jezus ‘een andere smaak’ hebben gekregen.

Niet meer de beker van Gods toorn.

Wij drinken door zijn dood het leven in.

Slechtnieuwsgesprek of doodvonnis. Wat er ook gebeurt.

Niets kan ons scheiden van zijn liefde.

De Vader die zijn kind een beker reikt,

die overstroomt van goedertierenheid:

de wijnstok bloeit, de beker vloeit in eeuwigheid.

Geef een reactie

