ZUCHT … – gerechtigheid voor mens en natuur

GKv Emmaus 18 september 2016

de bijbel ligt open bij Psalm 104 en Romeinen 8 vers 19-22

schermafdruk-2016-09-19-07-49-19

Diepe zucht

Startzondag. Een nieuw seizoen. Met een nieuw thema. Gerechtigheid voor mens en natuur.

Ik slaak een diepe zucht. […]

Moet dat nou?

We moesten al missionaire gemeente zijn. Met hart voor mensen. Dat pasje, weet je nog? […] Moet ik ’t nu ook nog groen gaan inkleuren? Een groene missionaire gemeente …

Moeten we weer van alles. Afval scheiden. Bij de voedselbank helpen. Bewust auto rijden. De vluchtelingen opvangen. Zonnepanelen.

Vandaar die diepe zucht. […]

Kunnen we dat niet beter overlaten aan die geitenwollensokkentypes [1 woord, 23 letters, een megascore bij Scrabble]? Ik verlang terug naar de vakantie, zeker met dat mooie weer.

Gerechtigheid? Mens, geef mij maar de natuur!

14368796_10210645702245722_3942769708811256271_n

geitenwollensokkentypes?

 

Verlangen naar vakantie

Psalm 104 komt tegemoet aan dat verlangen. De psalm gaat over de prachtige natuur:

  • de bergen en dalen in Frankrijk
  • met je verrekijker vogels spotten
  • brullende leeuwen op safari
  • fietsen langs koeien in de wei
  • een baby bij Marjanneke en Egbert

Het zit er allemaal in. Dromen over hoe mooi de wereld is, met deze natuurpsalm …

schermafdruk-2016-09-19-07-49-32

Wakker worden!

Het woord ‘natuur’ komt in de hele bijbel niet voor. Behalve dan in de zin van ‘de menselijke natuur’, onze zondige aard. Romeinen 7 en 8.

Psalm 104 is geen natuurpsalm.

Het is een lied over de schepping.

Beter nog, een loflied op de schepper.

Heer, u wil ik danken!

U bent zo machtig, mijn God,

u bent omgeven met pracht en praal!

Als je de psalm nauwkeurig leest, zie je dat de 7 scheppingsdagen uit Genesis 1 hier worden bezongen. Vanaf Er moet licht komen – en de Heer hulde zich in stralend licht – tot aan en God zag dat het zeer goed was – laat de Heer zich in z’n werken verheugen!

14344854_1419426294752498_4912650639046474299_n

Net als in Genesis 1 – daarover ging m’n laatste preek op 7 augustus – zit er ook in de psalm een getuigenis. Tegenover de heidense volken.

Hun hele leven wordt beheerst door de goden. De kinderen sprokkelen hout, de vaders steken het vuur aan, de moeders kneden het deeg om koeken te bakken voor de zon, de koningin van de hemel. Jeremia. – Maar Gods volk is relaxt. De zon en de maan zijn Gods klokken.

Zij leven in angst voor de zee en voor de monsters die daar huizen. – Psalm 104 zegt: o ja, de Leviatan – God speelt met hem. Ga rustig het water op.

De hele schepping is een loflied. Hoe zei Guido Gezelle ‘t, die vlaamse priester?

Mij spreekt de blomme een tale,

Mij is het kruid beleefd,

Mij groet het altemale,

Dat God geschapen heeft!

Kreunen en steunen

Gerechtigheid voor mens en natuur. Ik zei ’t al dat het woord ‘natuur’ niet zo gelukkig gekozen is. Daarmee zet ik het thema niet weg.

De schepping is een loflied.

Luister goed. Met open ogen, open oren. Stem in met dat lied. Heer mijn God, hoe groot bent u!

schermafdruk-2016-09-19-07-49-41

Maar dat is al te idyllisch. En dat weet je best.

  • Tropische temperaturen. En daardoor meer wespen, muggen, algen.
  • Fietsen langs de koe in de wei. Morgen gaat ze naar het abattoir.
  • Geweldige natuur in Italië. Amatrice bij voorbeeld. Geweldige natuurramp, 6.2 op de schaal van Richter, 200+ doden.
  • Een baby geboren in de vakantie. Of je oude moeder begraven. Het lied klinkt af en toe behoorlijk vals.

Als je leeft met open ogen, open oren … hoor je de schepping kreunen en steunen? Diepe zucht […]. Om de mens. Om de ongerechtigheid die je in de natuur tegenkomt.

De leeuwen gaan brullend op zoek naar prooi. – BBC Earth is dat. Lief hè, die kleine welpjes. Net onze poes. Hoe ze samenwerken, knap.  – Alleen wel jammer van die impala of dat gnoe kalfje …

Dit is niet zoals God het bedoeld had. Adam in het paradijs ging in vrijheid om met cobra’s en apen. Daar heb je nu een  Jane Goodal bij nodig of een Freek Vonk. Dieren zijn gevaarlijk voor ons – en wij voor hen. Paradise lost.

Ja, straks op de nieuwe aarde zullen de wolf en de 7 geitjes samen weiden. Een kind speelt bij het nest van een slang. Maar nu nog even niet.

14359035_1419425788085882_6225301333980138620_n

Hoor je God de schepper zuchten?

Het verdwijnen van de biodiversiteit. Oceanen die overbevist zijn. Op het land zie je verzuring, verdroging, vermesting, versnippering. En wie z’n schuld is dat?

  • Vervloekt is de aarde om wat jij hebt gedaan. Ik laat de schepping kreunen.
  • Zondaars – die Gods mooie kunstwerk vernielen – zullen eens van de aarde verdwijnen.

Heeft deze wereld nog een toekomst?

Zuchten en puffen

Met reikhalzend verlangen ziet de schepping uit naar de totale vernieuwing. Mooi gezegd:

  • je rekt je hals uit: komt-ie al?
  • nog zoveel nachtjes slapen, dan ben je 3
  • ons nieuwe huis is bijna klaar
  • hoelang moet je nog voor je baby komt?

De zwangerschap kan lastig zijn. De geboorte ook. Gelukkig is er zwangerschapsgym. Je leert de weeën op te vangen, weg te puffen.

Zuchten is in Romeinen 8 niet alleen maar negatief. De schepping kreunt en steunt.  De wereld van God lijdt onder ons. – Maar straks is de baby geboren en de pijn maakt plaats voor de blijdschap.

schermafdruk-2016-09-19-08-07-23

 

Geen genuchten zonder zuchten.

Daar deed ik het dus voor.

Pijn is niet fijn.

Maar in Christus is alles anders.

Hij maakt alle dingen nieuw.

  • In m’n relatie met God. Romeinen 8 vers 1: in Christus ben ik vrij van schuld.
  • In m’n leven in deze wereld. 8 vers 14-17: door de Geest kind en erfgenaam van God.
  • Maar dan ook zo breed mogelijk. Vers 21: de schepping deelt in de vrijheid en luister van Gods kinderen.

Zucht van verlichting

Dat is toekomstmuziek. De Heer heeft ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd – 2 Petrus 3 – waar gerechtigheid zal heersen. Daar zal alleen nog maar gedaan worden wat God wil.

schermafdruk-2016-09-19-07-49-55

Tot die tijd leven we in voorbereiding op die dag. En natuurlijk heeft dat gevolgen voor …

  • welke auto ik koop
  • wat ik doe met etensresten
  • m´n inzet voor de kleine groep
  • hoeveel geld ik aan giften geef
  • kortom: m´n hele leven 24seven

Daar hebben we ’t nog wel over.

Voor nu wil ik graag dat we proberen te doen wat het gezang zegt:

Laat me door de wereld gaan

met open ogen, open oren

om al uw tekens te verstaan.

Dan is het aardse leven goed,

omdat de hemel mij begroet.

Een Reactie op “ZUCHT … – gerechtigheid voor mens en natuur

Geef een reactie

