Versterk mijn stem

Het moet in 1971 geweest zijn. Het gereformeerd politiek verbond voerde campagne onder het motto Versterk zijn stem.

Wat het GPV-kamerlid Jongeling te vertellen was blijkbaar zo de moeite waard dat men graag een tweede man in het parlement wilde hebben.

lid_van_de_tweede_kamer_voor_de_gpv_dhr-_piet_jongeling_aan_het_woord_-_nl-hana_2-24-01-05_0_919-6737_wm045
Als je wat te vertellen hebt, wil je graag dat de boodschap luid en duidelijk overkomt.

Het is dus niet handig om als predikant Parkinson te krijgen. Een ziekte die niet alleen je bewegingsapparaat aantast maar die ook van je stem berooft.

Er is hulp. Een goede logopedist. Emser pastillen.

Het vocal center leert me te bubbelen.

unnamedEr is zelfs een app, ontwikkeld door het Radboud UMC: de voice trainer. Op m’n smartphone verschijnt een balletje. Afhankelijk van de instellingen moet ik zorgen dat ’t balletje groen is en laag blijft. Praat ik te zacht, dan wordt het rood. Ga ik te hoog, dan zit het balletje ook bovenin.

De app geeft feedback wanneer een gebruiker te hoog of te laag gaat praten en wanneer hij te zacht praat. De interface bestaat uit een bewegende bol welke omhoog of omlaag beweegt als de toonhoogte van het praten verandert. Daarnaast zal de bol groter worden als de gebruiker luider gaat praten.  Deze app is ontwikkeld voor mensen die moeite hebben om verstaanbaar en met de juiste luidheid te spreken.

Beroepsprekers of patiënten wordt geadviseerd om samen met een logopedist de optimale luidheid, toonhoogte en trainingsfrequentie en het gebruik van de app te bepalen.

Ik heb alle hulp nodig die ik kan krijgen. Want de geweldige resultaten van een dagje Antwerpen waren jammer genoeg niet blijvend.

Geef een reactie

