Emeritus

Af en toe zeg ik het even hardop, om het woord te proeven. Emeritus.

 

De kerkenraad stelt het aan de classis voor. Met instemming van het kerkelijk steunpunt, die van de bedrijfsarts en de arbeidsdeskundige advies hebben gekregen. Per 1 november ben ik emeritus.

Mijn werkweek in de Emmaus bedraagt dan 20 uur. De rest – de rust – wordt betaald door het pensioenfonds van de GKv. Het gaat om een vervroegd emeritaat – op 67 krijg ik pas AOW – en een gedeeltelijk emeritaat: om gezondheidsredenen.

Maar toch, hoe gedeeltelijk en vervroegd ook: emeritus.

IMG_6835.JPG

Gaat het zo slecht dan? Nee, de operatie in juli heeft een positief effect gehad. Helaas werkt de DBS niet zo goed als we gehoopt hadden, met name op twee gebieden:

  1. Balans. Lopen gaat steeds moeilijker. Daardoor val ik ook nogal eens – niet altijd van de trap, maar toch.
  2. Spraak. M’n stem wordt steeds zwakker. Ik heb hulp van een logopedist die veel van Parkinson weet. Toch vind ik het moeilijk om verstaanbaar te zijn. Op bezoek. In vergaderingen. Ook in de kerk zoals iedereen gemerkt heeft.

Het verloop van de ziekte zal bepalen wanneer m’n vervroegd gedeeltelijk emeritaat overgaat in het echte werk.

IMG-20160613-WA0000

Dan kunnen Mieke en ik heerlijk relaxen in de tuinstoelen die we gekocht hebben van het cadeau dat jullie ons aangeboden hebben toen we 40 jaar getrouwd waren. Om stil van te worden.

Bedankt jullie allemaal, in het bijzonder onze lieve vrienden van de kleine groep Oost. En we zeggen het met de woorden van dit mooie gezang:

Als een wolk die veertig jaren

mensen voorging op het pad,

zo laat zich de Heer ervaren,

zo heeft Hij ons liefgehad,

als een schaduw in de hitte,

als een vuurgloed in de kou.

Hij geleidt ons naar de witte

poorten in de stad van goud.

Dank aan God die zetelt op de troon.

Glorie aan het Lam, de Mensenzoon.

Geef een reactie

