Wil jy regtig weet?

Wat zegt de bijbel over de wederkomst van Christus?

Daarover heb ik zojuist twee preken gemaakt. Op verzoek.

Christenen zijn niet bang maar hebben best wel vragen over de toekomst. #durftevragen zei ik. En jullie vroegen. Over ons leven nu: de zondag. Over vroeger: de schepping, Maar ook over de toekomst: de terugkeer van Christus.

Twee preken wijd ik aan dat onderwerp:

  • Op 26 juni over de zgn. opname van de gemeente. Komt Jezus één of twee keer terug? Hoe zit dat met die 1.000 jaar? En met Israel?
  • A.s. zondag focus ik op de zgn. tekenen der tijden. Kun je zeggen dat de komst van Christus nu wel heel dichtbij is?

Mooi om te focussen op zo’n belangrijk onderwerp.

Moeilijk om me te beperken. Er is zoveel stof!

20160602_160130~2

Bij de voorbereiding heb ik vooral veel gehad aan één Afrikaans boek:

Barnard, Attie. 2005. Fokus op meer as 100 vrae oor die eindtyd. Wellington: Lux Verbi.BM. 447 p. Prys: R119,95. ISBN: 0 79630 270 7.

Wat leven er veel vragen in de gemeente. Vragen over het getal 666, over occultisme, de antichrist, Armageddon, de ‘wegraping’ [the rapture, de opname van de gemeente], het nieuwe Jeruzalem, en nog veel meer. Dan kun je goed terecht bij prof Attie Barnard, die bekend is door z’n standaardwerk over Die Erediens.

Dr Neels Smit heeft terecht de loftrompet gestoken over dit boek:

Die skrywer goël nie met teksverse nie. Hy trek lyne. Skrif word met Skrif vergelyk, die Belydenisskrifte word bygehaal, begrippe soos profesie, parusia, openbaring en apokalips, die verskillende tipe beelde wat in die Skrif voorkom, die simbole van Openbaring, word sodanig verduidelik dat ’n oningewyde dit ook sal begryp.

Afrikaans lezen hoeft voor Nederlanders geen bezwaar te zijn. Daarom onderstreep ik Dr Neels’ aanbeveling:

Hierdie boek is geskik vir huisgesinne, gemeentes se Bybelstudiegroepe, Bybelskole, teologiese skole en universiteite.

Ons leef in ’n wêreld waar mense desperaat daarna soek om die toekoms te kan ken. Mense wil hulle oog hê op dít wat voorlê, waarop dinge afstuur. Dit geld mense se persoonlike onmiddellike, alledaagse toekoms, maar ook die breër prent oor wat op die lang duur voorlê. Daar is talle maniere waarop mense soek om die toekoms te ken. Of dit nou die duister wêreld van die okkulte en kontak met ‘die anderkant’ is, of ‘slim’ berekenings uit die Bybel, of selfs rekenaarkodes wat mense in die Bybel ontdek, of ander sogenaamde ‘openbarings’. Hierteenoor vind ons God se betroubare aksieplan – sy pad vir ons persoonlik en vir die wêreld.

Fokus op meer as 100 vrae oor die eindtyd behoort op elke gelowige se boekrak te staan.

438088_140308153533_a

2 Reacties op “Wil jy regtig weet?

  1. dat lijkt me een mooi boek , Tjeerd , als het voor een “leek”als ik ben ook te lezen is , wil ik hem graag aanschaffen , maar ik heb geen idee , waar je dat kunt doen , bij de algemene boekhandel zeiden ze dat als zij dat bestelden zo duur zou worden dat het onaantrekkelijk zou zijn , dus dat dus maar niet gedaan .. sorry , dat ik je hier mee lastig val … doe je de groeten aan Mieke .. ? hartelijke groet Elly

  2. Dag Elly.

    Het is idd een geweldig mooi boek. Zeker voor de ZA lezers van m’n blog is dit verplichte kost.
    Vanuit NL kan het nogal in de papieren lopen. Het beste wat ik je kan aanraden is contact te leggen met een boekhandel daar. Vraag ze gewoon – in het NL – wat ’t gaat kosten.
    Ga naar http://www.folmerboek.com/kontakons.htm en leg je vraag voor.
    Doe ze meteen de hartelijke groeten!

Geef een reactie

