Ik wil vrij zijn !

 

GKv Emmaus 5 mei 2016

de bijbel ligt open bij Galaten 5

vrij zijn (intro)

Ik wil vrij zijn!

… schrijft Johan op z’n weblog.

Johan is homo en hij wil graag trouwen met z’n man Steven. Dat moet toch kunnen? Het is mijn leven en ik wil dat kunnen inrichten zoals ik dat wil.

Alleen woont Johan in Tholen. Je weet wel, dat streng gelovige dorp. Waar de SGP in de gemeenteraad de dienst uitmaakt. Drie van de vier ambtenaren van de burgerlijke stand weigeren om homostellen te trouwen. Steven en Johan blijven in hun ogen viespeuken.

Johan gaat daarom volgend jaar D66  of op een lokale partij stemmen. In geen geval CDA, ChristenUnie of SGP.

Ik wil kunnen doen wat ik wil.

3614436_1_org

Ik wil vrij zijn!

… zegt Rina tegen haar vriendinnen.

Rina is 19 en gaat op kamers wonen. Ze heeft er genoeg van dat haar ouders zich met alles bemoeien.

Ik maak ’t zelf wel uit. Hoe laat ik thuiskom uit de stad. Of ik op zondagavond naar PSV wil kijken. Het is mijn leven en niemand gaat daar verder over.

Rina zet de muziek nog eens wat harder. Haar lijflied:

niemand die me zegt wat ik doen of laten moet

niemand wordt de baas in mijn bestaan

ik zal zelf wel kiezen tussen kwaad en tussen goed

ik weet welke weg ik moet gaan

Rina heeft gelijk. Het is jouw leven. Laat je dat niet afpakken …

  • … door een weigerambtenaar
  • … door je ouderwetse pa en ma
  • … door de kerk en de bijbel

christelijke vrijheid ?

Ja, ook dat laatste. De kerk en de bijbel. Zijn die er ook niet op uit je vrijheid in te perken?

De kerk, dat is toch: niet uitslapen op zondag maar in de dienst komen?

De bijbel, dat is toch: geen seks voor ’t trouwen en nog meer regeltjes?

Christelijke vrijheid, dat bestaat gewoon niet.

Ja, ze zingen wel mooi voor in de kerk. Heer u bent mijn leven. Heer, ik bid u, blijf mij nabij. – Maar wil je dat echt? Een God die meekijkt als je gaat stappen, of internetten. U bent voor mij en naast mij en om mij heen. Dan ben je toch je vrijheid kwijt!

freedom

Oké, daar gaat ’t dus over op 5 mei.

Wanneer ben je echt vrij?

Vraag ’t aan de gemiddelde Nederlander en je krijgt zoiets te horen als: ik wil m’n eigen ding doen. Geen gebemoei. Mag ik alsjeblieft m’n eigen leven leiden?

Vrijheid draait dus helemaal om jezelf. Dat zal ik zelf wel uitmaken.

Dat geeft dan meteen een geweldige spanning met al die andere ikken.

Als een komiek in Duitsland de Turkse president Erdogan wil beledigen, moet dat kunnen. Vrijheid van meningsuiting. Maar hoe zit ’t dan met de vrijheid van de Turken om daardoor gekwetst te zijn en de Nederlandse journalist Ebru Umar haar vrijheid te benemen?

Zelfs partijen als de VVD en de PVV snappen dat vrijheid grenzen heeft. De een z’n vrijheid houdt op bij de ander z’n vrijheid.

Als een tienermeisje ongewenst zwanger wordt, moet ze kunnen kiezen voor een abortus. Ze wil haar opleiding af maken en zich kunnen ontplooien. Maar hoe zit ’t dan met de vrijheid van haar kind om geboren te worden?

Hoe vrij ben je eigenlijk als mens?

geroepen om vrij te zijn

Het gaat vandaag dus over diepe vragen.

Waar gaat ’t om in je leven?

Gelukkig worden.

Vrij zijn. Bevrijd zijn.

Maar wanneer ben je dat?

SetFree

Het is eigenlijk heel raar. Hoe vrijer mensen willen zijn, hoe meer ze verstrikt raken in de meeste nare gewoontes.

Ik doe waar ik zelf zin in heb.

Dat kan leiden tot slechte eetgewoontes, tot hooligan gedrag, of tot alcoholverslaving, tot roddelen, tot seksueel misbruik.

De vrije mens is minder vrij dan hij denkt.

De bijbel noemt dat: je wordt een slaaf van de zonde. Je wordt beheerst door die kwade machten. En alleen “wanneer de zoon [van God] je vrij zal maken, zul je werkelijk vrij zijn.” Johannes 8 vers 32.

I am free in Christ scripture picture

Ik weet nog heel goed dat ik die echte vrijheid – in Christus – ontdekte.

Ik was best wel heel gelovig. Bidden voor m’n eten. Twee keer naar de kerk. Op zondag geen huiswerk maken en niet stiekem naar ‘Langs de lijn’ luisteren. Ik studeerde zelfs theologie, om dominee te worden.

Mijn leven werd heel erg bepaald door al die regels. En ik geloofde dat God best tevreden met mij was.

Tot de dag dat ik iets anders ontdekte.

God houdt van mij.

Hij kent mij door en door. Al m’n sterke en m’n zwakke kanten. M’n stomme zonden.

Maar hij houdt van mij.

In de woorden van Galaten 2 vers 20: de zoon van God, die mij – niet alleen anderen, mij! – heeft liefgehad en zich voor mij – Tjeerd de Boer, # 1 loser – heeft prijsgegeven.

Die ontdekking maakte me vrij.

Ik ben niet wat ik doe.

Mijn leven wordt niet bepaald door wat ik heb.

Of door wat anderen over mij zeggen.

Ik ben een geliefd kind van God.

Jesus loves me

this I know

for the Bible tells me so

Vrij-Zijn

Dat is het centrale thema van dit bijbelboek, de brief aan de Galaten. Een paar citaten:

  • Christus, die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden (1:4)
  • God slaat geen acht op het aanzien van een mens [wat je doet maakt niet uit] (2:6)
  • niemand wordt rechtvaardig door [wat hij of zij doet, door] de wet na te leven (2:16)
  • iedereen die op [zichzelf en dus op] de wet vertrouwt is vervloekt (3:10)
  • Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt (3:13)
  • door het geloof in Christus bent u kinderen van God (3:26) [hij houdt van je]
  • u bent kinderen van God en als zijn kinderen bent u erfgenamen (4:7) [voor eeuwig]
  • Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven (5:1)
  • u bent geroepen om vrij te zijn (5:13)

Wat een opluchting geeft dat in je leven. dat je verder mag kijken dan jezelf en deze wereld.

I am free in Christ scripture picture

bevrijd om lief te hebben

Heb jij die vrijheid al ontdekt?

Niet in jezelf en gericht op jezelf.

Maar buiten jezelf.

Vrijheid van te moeten scoren, ’t hier en nu te moeten maken.

Vrijheid van alles uit je leven te moeten halen wat erin zit.

Vrijheid van jezelf.

Een vrij en vrolijk kind van God.

Vrij van regels en wetten.

De wetten van de mode en de hypes.

De regels en de codes in de kerk.

Vrijheid van en vrijheid voor.

Een vrij en vrolijk kind van God heeft ruimte om lief te hebben.

God liefhebben om wie hij is.

Niet om bij hem in een goed blaadje te komen.

Niet angstig: als ik ’t maar goed doe.

Lekker relaxed: Heer u bent mijn leven.

Vader van het leven, ik geloof in u.

Je medemens liefhebben en dienen.

Dienen? Je bent toch geen slaaf.

Dienen, ja inderdaad. uit vrije wil. Met de woorden van Opwekking 378:

ik wil jou van harte dienen

en als Christus voor je zijn

bid dat ik genade vind dat

jij het ook voor mij kunt zijn

 1001004006207795

Dat is nog eens echte vrijheid.

Dat je voor de ander kunt kiezen.

De vrijheid om niet om je eigen ding te doen, maar dien elkaar in liefde (Gl 5:13).

De vrijheid om niet puur voor jezelf te gaan, maar heb je naaste lief als jezelf (5:14).

christelijke vrijheid !

#Geen4meivoormij, twittert Annabel.

Waarom zou jij de doden moeten herdenken op 4 mei? ”Ik moet helemaal niks. Ik mag zeggen wat ik wil.” Vrijheid.

Op 4 mei herdenken we de mensen die ervoor gezorgd hebben dat Annabel zonder enig probleem #geen4meivoormij kan twitteren …

Kies voor vrijheid, roept de PVV.

Geert Wilders bedoelt daarmee dat wij ons eigen land moeten behouden. De tsunami van de islamisering moet gestopt worden. ik wil vrij zijn en m’n eigen ding doen.

Dat is dus heel anders dan christelijke vrijheid.

Paulus schrijft in Galaten 5 vers 13:

Broeders en zusters [niet iedereen begrijpt wat ik zeg, maar] u bent geroepen om vrij te zijn! U als vrije blije kinderen van God.

En dat is heel wat anders dan de wereldse nepvrijheid.

  • Ik wil vrij zijn! zei een blad. Het maakte zich los van de boom en waaide weg. Het voelde zich vrij, maar het verdorde nog die zelfde dag.
  • Ik wil vrij zijn! zei de vis. Hij sprong uit de viskom en lag lekker op het tafelkleed naar lucht te happen. Totdat hij dood was.

Een mens zonder wortels. Van God los. Lekker op zichzelf gericht. Is die vrij?

Een mens op God en de naaste gefocust. Die is als een vis in het water. Heerlijk!

Ik wil vrij zijn!

Natuurlijk mag Johan volgend jaar op d66 stemmen. Maar is hij terecht bang voor de CU en de SGP? De spruitjeslucht en de jaren ’50. Misschien is de doorgeschoten vrijheid van D66 op de lange duur wel meer bedreigend. En mogen we blij zijn met gemeenschapszin en solidariteit, met samenleven en sociale cohesie.

slide_5

Ik wil vrij zijn!

Natuurlijk mag Rina op kamers gaan wonen en lekker de grenzen opzoeken. Zolang ze er maar voor oppast geen slaaf te worden.

  • Je kunt van voetballen en van Philips houden. Maar als Ajax toch op doelsaldo kampioen wordt a.s. zondag en PSV net niet, is jouw week niet verknald.
  • Je wilt er graag netjes bijlopen, maar je hoeft niet per se gezien te worden.
  • Je houdt van uitgaan met je vrienden, maar zij bepalen niet jouw waarde.

Ik ben een vrij en vrolijk kind van God.

En van niemand anders.

Mijn hoogste goed is niet m’n eigen ding doen.

ik wil vrij zijn

mij zijn

van U zijn

zoals U mij heeft bedoeld

Geef een reactie

