Vreemdelingen en priesters

GKv Emmaus gemeentevergadering

de bijbel ligt open bij 1 Petrus 2 vers 1-10

Psalm 137, geen fijne psalm om te zingen. De melodie is vrij moeilijk. En de tekst is ronduit deprimerend. Zelfs in Psalmen voor Nu of in de versie van Boney M.
Zie je ze zitten, at the rivers of Babylon? De lier hangt aan de wilgen. Zingen over Sion in een vreemd land … ja, zachtjes over wraak!

cover-paas-vreemdelingen-en-priesters.png

Vreemdelingen en priesters.
Dat is de titel van dit boek van Stefan Paas. Hij is prof aan de VU en de TUK . Z’n inaugurele ging over Christelijke missionaire identiteit in seculier Europa .

Stefan Paas
Stefan Paas praat niet alleen over kerkzijn in de 21e eeuw. Hij is zelf gemeentestichter in Amsterdam en ouderling in Via Nova. Samen met z’n collega-voorgangers heeft hij een paar interessante bijbelstudies geschreven.

uza_universitair_ziekenhuis_antwerpen_7-500x305

Stefan Paas is voor mij de man van de mooie vergelijkingen.

Kent u dit gebouw? (…)
Hopelijk hoef je nooit naar het Bravis of naar het Uza. Maar als het wel zover komt, ben je blij dat er een ziekenhuis is!
De kerk, goed dat die er is. Bij een doop, een trouwen, een begrafenis. Geloven op wieltjes – maar verder heb je er niks mee.

restaurant-het-appeltje-bergen-op-zoom-2(p_restaurant,2842)(c_0)

Dit is de manier waarop wij vaak tegen de kerk aankijken. Je kunt ’t iedereen aanbevelen. Ook de kids worden aangenaam beziggehouden. Je kunt ook ergens anders gaan eten – of thuis – smaken verschillen. Je betaalt niet als je niet komt. Wie is lid van een restaurant? Je hoeft niet elke week op die ene plek te eten.

Op dezelfde manier zijn mensen vandaag ook lid van een vakbond of een politieke partij

Vanavond bespreken wij het rapport van de commissie JP over de kerkdienst. Hoe kunnen we onze erediensten zo inrichten dat we ook mensen die Jezus niet kennen, aanspreken? Bergen is deel van geseculariseerd Europa. Wij willen missionaire gemeente zijn. Dus is het goed naar Stefan Paas te luisteren.
Laat ik het toespitsen op deze vraag: Hoe zien we de verhouding tussen kerk en wereld?

ChristAgainstCulture

Ook zondag gaat de preek erover, in het kader van #dtv: Valt de wereld mee?

Amerikaanse theologen als Hauerwas en Yoder pleiten voor de kerk als tegencultuur. Kerk en wereld staan tegenover elkaar. De wereld is kapitalisme, geweld, misbruik, egoïsme, Als christen heb je daar niks te zoeken.

Tegenover dat doperse model – Paas legt een verband met de ‘anabaptisten’ – staat de zgn. kerkgroei-beweging. De wereld moet bereikt worden en de kerk moet groeien! Deze KGB wil zoveel mogelijk kerken stichten. Zodat de wereld, kerk wordt.

nextEr zijn ook andere visies. Kerk en wereld niet tegenover elkaar maar min of meer los van elkaar. Die twee bijten elkaar niet.

Brabanders zijn katholiek. Dat ben je gewoon. Zoals je moslim bent zonder te geloven. Wie in Noordgeest woont, hoort bij deze kerk, deze parochie. Je bent gedoopt. Je betaalt je kerkbelasting. De kerk bedient je zo nodig.
Zo was het. Die volkskerk-gedachte is voorbij. Belonging zonder believing – mensen willen zelf kiezen! Geen slapend kerklid zijn.

Een extreme opvatting over kerk en wereld vond je eind vorige eeuw bij Hoekendijk. De wereld is van God. Overal waar bevrijding wordt gezien, is God. Daarom steunde men in de wereldraad, het ANC in Zuid-Afrika. De kerk moet niet de wereld ‘bekeren’, maar zich tot de wereld bekeren!

Christthetransformerofculture

Dit lijkt meer op hoe wij ‘t vaak zien. Denk aan het ambitieuze program van Abraham Kuyper, Klaas Schilder en het cultuurmandaat. Denk in onze tijd aan Tim Keller die strategisch inzet op de stad en de leiders. Je christelijk leven is van betekenis in Gods koninkrijk!

Op een andere manier vind je zoiets bij een aantal evangelischen. God wil je zegenen in dit leven. Name it and claim it. Je hoeft niet ziek te zijn! Gods power is hier! Met nadruk op de geestelijke oorlogvoering en op worship. Even heel kort door de bocht.

Ik ga niet kiezen uit al die modellen. Ik ga wel goed luisteren vanavond vanuit welk model jij keuzes maakt. Of wij samen.
Stefan Paas komt vanuit de 1e brief van Petrus uit op het bijbelse ‘model’ van vreemdelingen en priesters.

Vreemdelingen!
Zo spreekt Petrus z’n lezers aan. Dat moet je niet letterlijk nemen, zoals de joden die ‘in de verstrooiing’ – de diaspora – leefden. Ook wij zijn bijbels gezien vreemdelingen, 2 vers 11:

Geliefde broeders en zusters, u bent als vreemdelingen die ver van huis zijn; ik vraag u dringend …

Stefan Paas verbindt dat aan ‘de ballingschap’. Dat leidt tot confronterende uitspraken:

Ook wij zullen moeten leren – Psalm 137! – van God te zingen in een vreemd land. De explosieve groei van het christendom in China, Korea en zuidelijk Afrika is niet de missionaire maat der dingen. Het nieuwe testament spreekt over de kerk als een minderheid in de wereld.

Deze omslag in zijn denken valt samen met de ‘knik’ in het leven van de schrijver. Van Nijkerk en Veenendaal verhuisde Stefan in 2005 naar Amsterdam. Toevallig?

cover-paas-vreemdelingen-en-priesters
Priesters!
Interessant wat Paas uit de 1e brief van Petrus oplepelt. De vreemdelingen zijn priesters, zegt 2 vers 5 en 9:

Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn.

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.

Wat doet een priester? Hij staat tussen God en het volk, in twee richtingen: het volk bij God én God bij het volk vertegenwoordigen.

Het punt dat Stefan Paas maakt is dat hij dit niet alleen op elke christen toepast maar ook op de gemeente! Die leeft als ‘heilig volk’ voor God temidden van de wereld maar ook naar de wereld toe namens de Heer.

Dan gaat het dus niet om wat de kerk doet – dat de kerk er is, is al genoeg. Namens de hele wereld God aanbidden. Vers 9 slaat dus meer op liturgie dan op evangelisatie:

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.

Lees dat boek! Of luister naar de oratie via het videokanaal van de TUK. Het loont de moeite!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s