Voerterug Pasen 2016

bijbelstudie GKv Bergen op Zoom
Emmauskerk 1 april 2016
De preek vanuit Lucas 7 vers 11 -17 staat online op Boeren in Bergen.
Een eerdere Afrikaanse versie met tekstverwijzingen tussen () vind je op de website van de VGKSA.
De hoofdgedachte is duidelijk:
Mensen tussen dood en leven.
We zijn door de dood omgeven [1]
Jezus roept ons tot het leven [2]
dit doet ons van blijdschap beven [3]
1. Heeft de preek de tekst goed uitgelegd?
Ja, niet in de zin van de tekst volgend en dan uitleg per woord(groep) en diepgang op elementen uit de tekst. De koppeling met Levensstoet en Doodstoet was nieuw.
2. Wat is voor jou de kern van deze geschiedenis?
Heel duidelijk dat doodstoet en levensstoet haaks op elkaar staan en een verschillende richting opgaan. Jezus overwint de dood, Jezus zoekt de dood op en overwint. Wij ontwijken de dood liever.
In de preek werd de boodschap van Pasen gekoppeld aan belijdenis en doop. Dat gaat terug
op de eeuwenoude traditie dat catechumenen in de paasnacht gedoopt werden.
Voor de geschiedenis van de doop, zie C. Trimp, ‘Het ritueel van de doop’ in De gemeente en haar liturgie (1983).
3. Herken je wat in de preek gezegd werd over keuzes maken? Niet de dood is koning maar de levende Heer!
Keuzes die om “spelbrekers” vragen zijn lastig voor nieuwgelovigen – het breekpunt: “tot hier kan ik meegaan maar dit gaat me te ver”. De keuze dei [die] we nu maken op basis van de huidige (kerk)cultuur is anders dan die van vroeger.
De uitwerking in de preek was nogal zwart-wit: carnaval versus doop. De christen als
consument spelbreker (vgl. het kindermoment).
4. Wat vind je van de uitwerking? Ervaar je jezelf als spelbreker?
Waar zet je de streep als christen: stop je vóór er iets aan de orde is of kies je er op voorhand voor. De ernst van spelbreker willen zijn maakt dat we vaak geen spelbreker willen zijn. Keuze: “Kies voor Islam of Christus” met het mes op de keel – dan is de ernst zwart/wit.
5. Hoe beoordeel je het kindermoment?
Kindermoment: stil? Heb je aansluiting genoeg? Niveau aansluiting is moeilijk. Makkelijker maken. Is het kindermoment nodig? Ja! Ook fijn voor volwassenen. Ook voor de kinderen om er actief bij betrokken te worden.
Valt de wereld mee? Niet elke niet-christen is een zatte dweil (Bergen) of een PVV-er (Steenbergen). Lees Romeinen 2 vers 14-16. Wat betekenen deze woorden voor ons leven ‘in de wereld maar niet van de wereld’?
Mensen buiten spelbreken soms ook – hebben we aansluiting bij maar ze hebben Jezus niet. Jezus oordeelt, dat hoeven wij niet te doen.
12417767_625773920909680_6771252047464821125_n.jpg
6. Evalueer de rest van de kerkdienst:
Super, betrokken, het was er allemaal. Speciaal om mee te maken.
Lastig te horen, fantastisch dat ze het doen, maar ze mogen het fijn blijven vinden (niet forceren). Betrokken. Tekst via de beamer mee laten lezen.
6.2 dooponderwijs uit de bijbel ipv het formulier
Essentiële dingen uit het formulier zijn gemist: “afsterven van de oude mens en aandoen van de nieuwe”, maar dan gaat het om de “vaststaande bewoordingen”. Want de hele preek was doortrokken van de waarheden uit het formulier en het kiezen voor leven in plaats van voor de dood… De kern was oké.
6.3 de bediening van de doop
Bijzonder om met je linkerhand te dopen🙂 Misschien is het mogelijk om de hele kerkzaal mee te laten kijken via de beamer: door een camera rechtstreeks op de beamer aan te sluiten… Dan is het voor iedereen zichtbaar mee te beleven? Het ging een beetje rommelig. De volgende keer onderdompeling? Daar wordt het waarschijnlijk wel anders door… Of niet?

 

Gebeden oké. Liederen: voor zo’n feestelijke dienst met gasten liever wel bekende nummers zingen, zodat er algemeen uit volle borst meegezongen kan worden. Onbekendere nummers voor “tussendoor”diensten en dan oefenen, zodat ze ook bekend worden. Alleen op tekst kiezen werkt niet altijd – het moet wel zingbaar (begeleidbaar) zijn…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s