Mensen tussen dood en leven

GKv Emmauskerk, Pasen 2016

12928219_625772820909790_6446060114158091693_n

belijdenis- en doopdienst

de bijbel ligt open bij Lucas 7 vers 11-17

Jacqueline en Mark, lieve gemeente.

Ben jij een goede Bergenaar? Doe je mee met de Bergse Vastenavend? Vitrage om. Dweilen in de stad. Agge maar leut et!

Maar als je nou ’s niet houdt dat soort platte lol. De ‘leut’ van de alcohol en de losse seks. Ben je dan een spelbreker?

leut

Ben je een goede Steenbergenaar?

Steenbergen. Dat is toch ‘AZC, weg ermee!’ en ‘Daar moet ‘n piemel in!’ Als jij nou ‘s vóór de opvang van asielzoekers bent. Krijg je dan een steen door je ruit en eieren naar je hoofd?

Christen zijn in deze wereld.

Hoe moeilijk is dat in de 21e eeuw?

Hoe moeilijk was dat in de eerste eeuwen?

In het romeinse rijk werden ook optochten georganiseerd. Achter de muziek aan naar het stadion. Brood en spelen! Alles ter ere van de goden en godinnen. Een mix van vastenavend en Maria Ommegang, zeg maar.

Lees Handelingen 19. En je komt ’t allemaal tegen. Het theater, Artemis der Efeziërs en … de christen als spelbreker.

Niet meedoen met die pompa – zo noemden ze die optocht – dan krijg je geen eieren naar je hoofd maar stenen. Spelbrekers worden in het stadion voor de leeuwen gegooid.

Agge maar leut et …

10325801_625771527576586_7635285243637517741_n

Kindermoment: word jij wel eens een spelbreker genoemd?

 

Lucas 7 gaat over ’n ander soort optocht. Niet een dweilorkest maar een rouwstoet. Niet de platte lol van de carnaval maar ‘t echte leven en het rauwe verdriet.

  1. Een jongeman is dood. Ook opa en oma kun je niet missen. Maar je kind, dat nog niet eens op de helft is?
  2. Een enig kind nog wel. Niet dat 1 uit 6 of 10 minder erg is. Maar je oogappel – dat is zo bitter …
  3. Zeker voor deze weduwe. Geen pensioen of bijstand. Wie zorgt voor haar?

Misschien vind je het vreemd om deze stoet te vergelijken met een carnavalsoptocht. Tijdens vastenavend zie je een lijkauto en volgauto’s de Holleweg op rijden naar Zoomstede. Wie zou dan denken dat dit carnaval is?

En toch als je goed kijkt en luistert …

rouwstoet.jpg

Die zwarte auto’s laten de macht van de dood zien. De dood, Koning Verschrikking, noemt de bijbel hem in Job 18 vers 14. Geen die de dood bedwingen kon, zingen we met Luther.

Ja, je kunt je verdriet overschreeuwen. Neem nog een borrel. Laten we eten en drinken … want als de kraai valt, zijn we allemaal dood.

De leut van vastenavend ligt zo heel dicht bij de rouw van het crematorium. Je leeft maar één keer! Geniet ervan. Dan begrijp je ook dat mijn leut niet verstoord moet worden door die vluchtelingen. Alles goed en wel, but not in my backyard. AZC – weg ermee!

resurrecci_n_hijo_viuda_de_na_m-_iglesia_greco_cat_lica_rumana

Twee optochten komen elkaar tegen in Nain. Twee koningen met hun gevolg.

De rouwstoet trekt de stad uit. Naar de begraafplaats, buiten de poort gelegen.

Bij de stadspoort komen ze een andere stoet tegen. Jezus en z’n leerlingen komen net Nain binnen.

Twee koningen. Dood en leven.

De dood, Koning Verschrikking. En Jezus, de koning van het leven. In het Woord is leven en licht voor de mensen. De zoon van God is in de wereld gekomen om de dood te vernietigen en onvergankelijk leven te laten schijnen.

Bij een begrafenis is dat vervreemdend. Wij rijden in die zwarte stoet naar het kerkhof. En buiten lopen en fietsen de mensen gewoon door. Jouw leven staat stil. Maar zij … Dood en leven schuren even langs elkaar.

Maar niet in Nain. Hier wordt het een frontale botsing. De stukken vliegen in het rond!

frontaal

Je zult Jezus maar op je begrafenis krijgen!

Vroeger werd dat soms aan een bruidspaar gevraagd: Heb je Jezus ook uitgenodigd? De trouwtekst was dan over de bruiloft in Kana: “… ook Jezus en z’n leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd.” Nou, dan ga je wel wat beleven!

Maar als Jezus op een begrafenis komt … je kunt ’t navragen bij Maria en Marta … ga eens praten met de familie Jairus … en nu Nain.

Bij het open graf – dat finale afscheid – gaat er iemand staan. Die zegt: Stop, niet huilen! Wat een ongevoelige hork! Natuurlijk huil je! De dood is afschuwelijk.

Maar wie zegt dat? Vers 13: het is de Heer.

Een opvallende naam die alleen bij Lucas veel voorkomt. Jezus is de Heer. Zijn woord komt met gezag. De dragers staan stil. Zelfs de man die gestorven is, luistert en gehoorzaamt. Hij gaat rechtop zitten. Hij leeft weer!

Jezus spreekt woorden van leven.

raising-at-nain

Jezus wordt door medelijden bewogen.

Vers 13 zegt dat. Weet je nog, de preek van Hans Slotman? Gods naam is … ‘El Rachum’. Het woord voor baarmoeder. Hier staat in het grieks ook zoiets. Ingewanden. Diep binnenin. Innerlijke ontferming.

Dat valt ook op omdat de weduwe Jezus niet vraagt om hulp. Vlak vóór dit verhaal gebeurt dat wel. Een romeinse centurio gelooft vast in Jezus en wordt daarom geholpen. Dat is hier anders.

Zo is Christus. Zoals we dan zingen:

Vol eindeloos erbarmen

met onze grote nood.

Gods zoon kwam uit de hemel

tot redding van de dood.

We vieren Pasen vandaag. Alle mensen zijn onderworpen aan Koning Verschrikking. Of we nu dweilen of rouwen … Moeder onze kraai is dood. Waar zal ’t ooit ophouden?

Hier stopt de rouwstoet. Die processie van oude en jonge mensen. Kanker en bommen. Miskramen en verkeersongelukken. –

Maar nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan!

Jezus heeft in zijn dood, de dood voor ons verslagen. Hij is de opstanding en het leven. De sleutels van de dood en van het dodenrijk liggen in zijn handen.

12670821_625773120909760_6060412051542787290_n

 

Dus wat doe je?

Vanaf het begin van onze jaartelling zie je dat mensen zich laten dopen. Ze kwamen – mooi oud ritueel – in zwarte kleren de kerk binnen, door de oostelijke ingang. Dan beloofden ze:

Ik verzaak de duivel en zijn pomperijen …

‘Verzaken’ – bij klaverjassen is dat een grote zonde. Als er ruiten gevraagd worden, mag je geen schoppen spelen!

Verzaken. Ik loop niet langer mee achter de duivel aan. Ik stap uit de stoet, de pompa. Ik word een spelbreker. Net als Jezus was.

Daarna draaide de dopeling zich om en zei, terwijl hij of zij in het doopwater stond:

Ik geloof in God de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Het ‘credo’.

Voortaan volg ik de stoet van een andere koning. Het levende Woord. Met witte kleren aan, naar het westen …

Die rituelen hebben we niet meer. Maar als je zo meteen goed luistert …

Verlang je ernaar God en je naaste lief te hebben, met de wereld van de zonde te breken [de duivel en zijn pompa te verzaken] en vol ontzag voor God te leven?

Ja-zeggen tegen Jezus – credo, ik geloof – kan betekenen nee-zeggen tegen ‘de wereld’.

Niet op een verkeerde manier. De boel hier de boel laten. Geen politie of politiek. Als ik maar in de hemel kom …

Christenen staan midden in het leven. Met de poten in de modder. Vuile handen. Hart voor Mensen. Juist omdat het evangelie hoop geeft. De dood heeft niet het laatste woord. Jezus leeft! De steen is weggerold.

STEEN.jpg

Ben je een goede Bergenaar? Steenbergenaar. Zeker weten. God dienen. Hart voor mensen. Dat is goed voor onze stad en ons dorp.

Dat kan betekenen dat je alleen staat. Je bent een spelbreker. Niet mee joelen met de rest. ‘De meerderheid in het kwade niet volgen’, noemt Exodus 23 dat.

Je stapt uit de ‘vrolijke optocht’ van de duivel. Die holle leut (pompa) eindigt op de Holleweg.

//platform.twitter.com/widgets.js

De mensen in Nain hebben Jezus ontmoet. De dood is keihard op het leven geknald. Je kunt ‘t na die frontale botsing nog zien. De stukken liggen op straat. Daar zijn doden gevallen ….

Inderdaad. De dood is hartstikke dood. Total loss. Maar die weduwe en haar zoon … Jairus en z’n dochter … Lazarus en z’n zussen – daar gaan ze in een lange, feestelijke stoet. “God heeft medelijden gehad – ‘El Rachum – met z’n volk!”

Ga je mee in die feestelijke optocht?

12924534_625770954243310_2866373829732387458_n

foto’s paasontbijt en paasviering: Anneke de Vries

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s