Ik geloof in God de Moeder

Het bleek een gevoelig onderwerp te zijn.

Ik had de groep gevraagd: wat roept het woordje ‘vader’ bij je op?

Prompt liep er iemand huilend weg. Een ander er achteraan.

En ik was nog niet eens aan God de vader toe!

12801302_611380719015667_4676769920342094467_n

Zondag Oculi [ogenzondag] preekte Hans Slotman over de ogen van Jezus en van God

Juist door die felle reactie kwam er een goed gesprek op gang.

  • Wat vaders kunnen betekenen. En kapot kunnen maken.
  • Hoe je naar God als vader kijkt.
  • En hoe je beeld van God door je eigen ervaringen gestempeld wordt.

Twee reacties zijn me bijgebleven.

Heel negatief, die oudere vrouw.

Als God net zo’n klootzak is als mijn vader, dan hoef ik nooit meer iets met hem te maken te hebben!

Heel relaxed, dat jonge meisje.

Dan noem ik hem toch gewoon moeder!

Verrassend. En toch weer niet.

HS.jpg

God noemt zichzelf ‘El Rachum, leerden we afgelopen zondagmiddag

 

God vergelijkt zichzelf al met een moeder in het kraambed: de God die u gebaard heeft.

God leert ons bij hem te rusten, veilig als een kind bij de moeder.

En de mooiste tekst van allemaal:

 Zoals een moeder haar zoon troost,

zo zal ik jullie troosten …

Dan noem je hem toch gewoon ‘moeder’!

Geef een reactie

