Vals getuigenis

Niemand heeft het boek Job slechter gelezen dan Willem Barnard.

Barnard (1920-2010)- als dichter bekend onder het pseudoniem Guillaume van der Graft – ken ik vooral als dichter van het Liedboek voor de kerken. Zijn liederen behoren tot m´n vaste repertoire: van 380 via 172 en 360 tot 114. Daar kun je mee leven!

5_661f8061b683d02db02e0aae46b50eefad8601a0.jpg

Willem Barnard leerde mij ook de dagelijkse omgang met de bijbel. Zijn dikke pil Stille Omgang staat al jaren op m´n bureau. De leeslinten verschuiven voortdurend. Barnard volgt het brevier, het vroeg-middeleeuwse leesrooster. En ik lees zijn Notities in het dagelijkse verkeer met de Schriften. Vaak met instemming. Soms met tegenzin.

16539Barnard kan slecht uit de voeten met het boek Job.  Hij is kritisch op de anonieme breviarist: waarom nu juist deze gedeelten? Het is  merkwaardig dat de bloemleeskeur zo uitvalt.

Hij is ook kritisch op Job zelf.  Of wat de traditionele theologie aan Job heeft toegeschreven. De Heer geeft, de Heer neemt. God slaat ons.  Het volksverhaal zit vol aangeleerde vroomheid … wacht maar op de opstandige ontboezemingen van de echte Job! Wiersinga en Kushner hebben ´t beter begrepen.

Het Bommeleffect aan het einde – allen verzameld rondom een eenvoudige doch voedzame maaltijd – roept cynisme op. De kater … spint en geeft kopjes. Job eindigt burgerlijk gezellig.

eenvoudig

Tortelduifje, Poederdoosje, Kaneelstokje

De ergernis van Willem Barnard voel ik met hem mee. Ook ik heb in de zwarte diepten gekeken. Ik voel me tegelijk met pen en pijn betrokken bij de Schriften.

Maar hij doet geen recht aan Job. Wierenga heeft hem beter gelezen en begrepen.

 

Geef een reactie

