Nochtans, desniettegenstaande, overmits

P1020856preek bij het avondmaal

Emmauskerk, 14 januari 2016

de bijbel ligt open bij 1 Korintiers 10 vers 16 en 17

Ik weet nog goed. Als kind zat ik in de kerk. Het duurde nog langer dan anders. Niet minder dan zeven tafels. Avondmaal was voor mij echt geen feest.

Vooral dat laaaaaange formulier. Daar kwam geen eind aan. Ik weet nog precies de magische woorden: Nochtans, desniettegenstaande, overmits …

Dan was je in elk geval op de helft.

Gelukkig kregen we later een kort formulier. En nog korter. Een goeie zaak. In de 16e eeuw was het vast nodig om uitgebreid onderwijs te geven. De mensen lazen niet. De kerk moest duidelijk uitleggen dat het bijbelse avondmaal anders is dan de katholieke mis. Wij weten meer. Denk ik. Hoop ik.

De formulieren zijn korter geworden. Taalkundig bijgespijkerd. Maar weet je dat er ook qua inhoud iets veranderd is?

800px-Overzicht_Markt_met_travalje_(hoefstal)_en_op_de_achtergrond_de_Hervormde_kerk_-_Tholen_-_20378260_-_RCEDe oudere kerkleden herkennen misschien deze passage over de eenheid van de gemeente:

Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen, en één brood gebakken wordt, en uit vele beziën, samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet, en zich ondereen vermengt: alzo zullen wij allen, die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke liefde, om Christus’, onzes lieven Zaligmakers, wil, die ons te voren zo uitnemend heeft lief gehad, allen te zamen één lichaam zijn, en zulks niet alleen met woorden, maar ook met de daad jegens elkander bewijzen.

Wat is dat een vreemde beeldspraak. Klopt dat wel?

Is de kerk een zak meel? Is de kerk een brood? Met enige goede wil zou je nog kunnen zeggen: een volkorenbrood dan, waarin je nog een graankorrel kunt herkennen.

22.jpg

Maar in een glas wijn heb ik nog nooit een individuele druif teruggevonden. Die zijn vakkundig platgetrapt. Is de kerk zo? Word je hier beroofd van je individualiteit – als vele beziën, samengeperst zijnde … Is de kerk één pot nat?

Paulus zegt iets anders:

Omdat het één brood is [dat wel, daar zit een boodschap in]

zijn wij, hoewel met velen, [niet één brood, maar iets anders:

zijn wij, hoewel met velen,] één lichaam,

want wij hebben allen deel aan dat ene brood.

De kerk is geen brood en geen wijn.

De gemeente is een lichaam.

12744137_796725610431813_4004767221107608014_n

Feest in de Emmaus, 14 februari 2016

Kijk om je heen aan de tafel. Daar zitten jongeren en ouderen. Daar staan vrouwen en mannen, homo’s en hetero’s. De student en de fietsenmaker drinken uit één beker. Evangelisch en GerGem delen de vrede van Christus met de katholiek.

In een lichaam zijn de verschillen niet jammer maar juist functioneel.

Lees maar hoofdstuk 12 vers 12 tot 17: (…)

  • Moeder had ogen in haar rug. Zei ze. Ze zag alles wat wij deden. Dachten wij.
  • Een van de dochters heeft er nog last van. Ze heeft het gevoel dat Moeder nog meekijkt bij alles wat zij doet. De psycholoog probeert haar ervan af te helpen.
  • Echte moeders hebben ogen maar ook een lieve mond en brede armen.

Als het hele lichaam oog zou zijn …

perception-1024x300.png

sjakie_en_de_chocoladefabriek_isbn_9789026131967_1_1425005324Er is een bizar verhaal van Roald Dahl – ja, die van Sjakie en de chocoladefabriek – maar hij heeft ook vreemde dingen geschreven Zoek maar eens op William en Mary.

  • Mary die blij is dat William gestorven is. Hij heeft haar namelijk slecht behandeld. Gelukkig, dat is voorbij.
  • Maar dan. William heeft via een medisch experiment z’n oog laten transplanteren. Dat drijft in een soort viskom, samen met z’n hersenen. “Ik zie je nog altijd, Mary!”
  • De wraak van Mary, als ze het oog mee naar huis  neemt en haar sigarettenrook in zijn oog blaast. Machteloos kijkt William toe.

 

Als het hele lichaam oog zou zijn … een monster, geen mens.

De kerk is een lichaam. Oog en oor. Handen en voeten.

De kerk is in die zin ook anders dan de moskee. Denk ik.

Daar zie je de mannen naast elkaar in de rij staan. De imam doet het voor. Iedereen volgt hem. Ze maken gelijke gebedsbewegingen. Ze zeggen hetzelfde.

mosque-prayer.jpg

Voor sommige mensen zou de kerk ook zo mogen zijn. Alle neuzen dezelfde kant op. Iedereen gelijk. Zo was het vroeger. Elke plaatselijke GKv identiek.

Gelukkig is het anders.

Wat we delen – zegt Paulus – is de eenheid met Christus. Zijn bloed. Zijn lichaam. Zijn gemeente. Zijn kruis waar we onze zonden en zwakheden neerleggen. Zijn liefde en genade die je hele leven nieuw maakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s