Een blik hulpverleners

De ziekte van Parkinson heeft de twijfelachtige eer de ziekte te zijn die het meest de kwaliteit van leven aantast. Alleen dementie en slokdarmkanker zijn ‘erger’.

Earth-Wind-Fires-Maurice-White-dead-at-74

“We zijn met  zo velen!”

Je gaat er niet dood aan. Ook Maurice White van Earth, Wind & Fire is niet aan Parkinson gestorven. Maar dat het bij z’n overlijden vermeld werd, zegt wel iets. Of veel.

Zelfs een diepe hersenstimulatie neemt niet alle ellende weg.

Gelukkig is er in Nederland goede hulp beschikbaar.  Een beetje te.

20160213_141714 (2)

Ik bel de Parkinson-verpleegkundige van het Bravis om te vragen naar de mogelijkheden. Logopedie, kan de neuroloog me daarvoor een verwijzing geven? En is er ook hulp om m’n werk op te pakken?

Bravis trekt een blik open. Logo en ergo en fysio, plus mw. Ik kan direct elke maandag en elke vrijdag aan het werk. Vanaf 7 maart wordt u …

Pas in april spreek ik een van de drie revalidatie-artsen. Misschien wel om m’n hulpvraag te bespreken. Als ik hun geweld overleef … is dit de multidisciplinaire richtlijn aan het werk?

Gelukkig hebben PD en DBS geen invloed op m’n humeur. Hoop ik.

 

Tijdens de fysiotherapie op dinsdag en donderdag maken we in de oefengroep van Parkinson-patiënten soms wrange grappen. En het Parkinson-café kent ook zelfspot.

Ik vertel graag over die begrafenis in Soshanguve, Zuid-Afrika.

Lang staan, terwijl de mannen het graf dichtgooien. Daarna doe ik wankelend een paar stappen. Een kerklid schiet me aan: Dominee, is jy gesuip?

parkinson cafe

Parkinson Café

Geef een reactie

