Wijsheid

25.500wijsheid

Dat getal stond op het scherm tijdens de jaarwisselingsdienst in de Emmauskerk. Omdat we zojuist samen Psalm 90 hadden gelezen en gezongen, legde de gemeente de link met de dagen onzer jaren:

De dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren, en, indien wij sterk zijn, tachtig jaren; wat daarin onze trots was, is moeite en leed, want het gaat snel voorbij, en wij vliegen heen.

24.956,75

Dat getal stond op de factuur van het UZA waarmee ik op de laatste dag van 2015 verblijd werd. Het is de rekening voor de DBS operatie die ik daar in juli mocht ondergaan.

Geen geld eigenlijk, als je ´t ziet in het licht van Psalm 90. Minder dan een euro per dag …

Wel vreemd als je de specificatie onderzoekt.

  • 10.000 voor de neurostimulator
  • 5,95 voor de fles plat die ik NB zelf moet betalen
  • 4.000 voor de hospitalisatie
  • 4,34 voor welk pilletje zou dat zijn?
  • 5.000 voor mijn helden De Praeter, Maes en Croziers

En dan te bedenken dat in Nederland de DBS operatie volgens de FBTO zo’n 30.000 euro kost.

IMG_20160111_0003.jpg

3.002

Ook dat getal stond op oudejaarsavond op het scherm in de Emmaus. Zelfs in het licht van Psalm 90 kon de gemeente daar niks van maken. Het is ook heel persoonlijk: hoeveel dagen heb ik nog tot mijn 70ste verjaardag?

De reactie was voorspelbaar. In de kerk zie je mensen naar hun telefoon grijpen. En ik dan? – De jongeren zijn opgelucht: nog 15.813 te gaan. Een oudere realiseert zich dat hij / zij al ver over de due date is.

due date

Vervolgens hebben we gekeken naar het leven van David. Leven voor de Heer. Sterven in de Heer. Paulus  zegt over hem:

 David heeft in zijn tijd de mensen gediend zoals God wilde; toen is hij gestorven en bij zijn voorouders begraven.

Wat een mooi grafschrift is dat.

Ik ben nu 61. Hoeveel dagen heb ik nog om aan mijn grafschrift te werken? Wat zullen Mieke en de kinderen zeggen als ik dood ben? En de gemeenten die ik gediend heb in Afrika en in Nederland? En wat zal God op m’n grafsteen zetten? […]

God roept jou voor een bijzondere taak. In je eigen generatie. Dus niet naar een ander kijken. De Heer zet jou ergens neer: in deze tijd, op deze plaats, in een specifieke context. Hij wil van jouw diensten gebruik maken.

IMG_20160111_0001.jpg

1,865,30

Als de verzekering inderdaad 75% betaalt van de Nederlandse kosten, is dit wat we zelf moeten bijleggen. Minder dan de helft van waar wij op en mee gerekend hadden.

Geen geld, in het licht van Psalm 90.

Alleen die fles spa blauw … had ik nou maar nee gezegd!

Geef een reactie

