Bergen is geen Tholen

Zaterdagavond. Volgens afspraak met een gemeentelid arriveer ik om 6 uur bij de Sporthal aan de Boulevard.

image-5301410

De hal is vol mensen in gele en oranje hesjes. Vier man beveiliging. Wie ben je en wat kom je doen?

Ik leg uit. Pastor. Emmauskerk. Welkom heten. Kerkdienst. Het maakt geen indruk. Morgen om 11 uur gaan sommigen naar de Lourdeskerk. Dat is genoeg. We gaan ze niet de hele dag heen en weer slepen. Ik kom er niet in.

Masi dan? Die spreekt Farsi. Where r u? Een kwartiertje, belooft ze.

Stervenskoud is het hierbuiten. Ik ga in m’n auto zitten. Wat een drukte met security, hesjes, de catering …

In m’n spiegels zie ik ze komen. Een grote witte bus. Lichtgetinte mensen. De meesten met een plastic tasje … kleren? Hun hele aardse bezit … Kinderen zijn erbij.

Ik kan alleen maar voor ze bidden: Heer ontferm u.

Meer gemeenteleden arriveren. Ook zij komen niet door de beveiliging. Al heb je in oktober als vrijwilliger gewerkt. De Emmauskerk? Ja, daar was al iemand van geweest.

Het is druk op de Boulevard. Bij de McDrive rijden de Bergenaren af en aan.

9483084599_90525aa58e_b

Het is druk op de mail. Collega-voorgangers hakketakken. Waarom hebben de katholieken alle vluchtelingen om 11 uur in hun dienst? De evangelischen voelen zich buitengesloten. De parochie verdedigt zich: korte tijd, ervaring in oktober, sorry …

Het is druk op de mail. Kerkleden willen weten. Heb je christenen getroffen? Moeten we morgen de dienst aanpassen? Vanuit de Mac – met free wifi, ook zonder consumptie – bedank ik ze voor hun enthousiasme, maar nee …

DSC06172_642x400

Half 8 ben ik weer thuis.

Even later krijg ik een berichtje. Masi heeft een Iraanse familie opgepikt. Die slapen vannacht bij haar. Morgen meer.

 

Geef een reactie

