Een leeuw op de weg

Die middag kijk ik naar Pauw. In de herhaling, want ’s avonds om 11 uur slaap ik meestal al. Maar ook de volgende dag is die mevrouw uit Oranje nog net zo dom en Dimitri Verhulst even godslasterlijk. Gevierde schrijver, zegt men. Ken je Kaddisj voor een kut? En nu mag hij vertellen over de verschrikkelijke bijbel.

IMG_0003

Jeroen Pauw vindt het prachtig. In zijn Bloedboek haalt Verhulst heel wat gruwelijke details en lachwekkende eigenaardigheden naar voren. Lachuh! Haha, die bijbel toch.

Toch is tout Nederland opnieuw ontsteld. Hoe kan het dat Mein Kampf verboden is, maar de bijbel in elke boekhandel en op elke hotelkamer ligt? En dan maar weer over extremistische moslims versus fundamentalistische christenen. Jeroen kan z’n stokpaardje weer berijden: Een wereld zonder godsdienst zou een stuk mooier zijn.

Wat is dit populaire praatprogramma vijandig tegen God en zijn gemeente. Petje af voor mijn broers van de SGP en de CU die zich aan die tafel laten bevragen.

vragen

Laten we intussen niet ontkennen dat de bijbel vragen oproept. Met name het oude testament.

Komende zondag bespreek ik in de Emmauskerk zo’n bijbelgedeelte. Maar de manier waarop is niet à la Verhulst en Pauw. Ik wil proberen goed te lezen en eerbiedig te luisteren.

Het bijbelgedeelte dat ik bespreek is 1 Koningen 13. De preek heb ik eerder in Mamelodi gehouden, voor de engelse versie kun je hier klikken.

De komende tijd wil ik op de kansel vragen bespreken die vanuit de gemeente gesteld worden.

  • Er wordt zo weinig over de hemel gepreekt, zei een lid van onze kring.
  • Tjeerd, wat betekent hoofdstuk zoveel vers zoveel?
  • Is de bijbel betrouwbaar anno 2015?
  • Wat zegt de bijbel over … ?

Mijn gemeente nodig ik van harte uit om onderwerpen aan te reiken: #durftevragen. Geen vraag ga ik uit de weg.

Geef een reactie

